Hayatımı Değiştiren Oyun Serisi: Persona 5 Royal
Persona 5 Royal: Bir İsyanın Yankıları
Persona 5 Royal, JPRG sektörüne sunduğu stil sahibi elementleriyle ve büyüleyici hikayesiyle kısa sürede oyuncuların kalplerini çalabilmiş ve sektörde kendini kilit bir yapım haline getirmiş bir oyun. Bu oyun, modern Tokyo'nun canlı atmosferinde geçen bir lise simülasyonunu, insanlığın bilinçaltı arzularından doğan Metaverse'deki doğaüstü maceralarla benzersiz bir şekilde harmanlayan Persona 5 Royal. Sadece sıradan bir JRPG olmaktan öteye taşıyan şey, derinlemesine işlediği temalar ve oyuncular kalplerini, yani ruhlarını dokunup, onları değiştirebilme yeteneği diyebilirim. Persona serisinin diğer oyunlarının, oynayanlarda bıraktığı etkileri, daha önce konuşmuştuk, bu durum serinin son çıkan oyunu Persona 5 Royal için de farklı değil. Gelin internetin sevgili gezginleri, bugün kadrajıma aldığım bu büyüleyici maceranın katmanlarını birlikte keşfedelim.
Büyük Değişimin Hikayesi
Hikayemiz, Nisan ayında kahramanımızın sarhoş bir adamın saldırısından bir kadını kurtardıktan sonra haksız yere saldırıyla suçlanmasıyla başlar. Okulundan atılır ve bir yıllık denetimli serbestlik süresine maruz kalan ana karakterimiz. Bu süre zarfında, Tokyo'daki Shujin Akademisi'ne kaydolmak üzere gönderilir. Yeni velisi, Yongen-Jaya'da Leblanc adında bir kafe işleten aile dostu Sojiro Sakura ile tanışır ve yeni hayatına hazırlanmaya başlar. Okulunun ilk günü, okula geç kalan karakterimiz, tesadüfen kendiyle aynı durumda bir öğrenciyle, Ryuji Sakamoto ile karşılaşır. Hali hazırda ortak bir durum edinen bu iki genç hemen kaynaşır ve okula birlikte gitmeye karar verir. Ancak yolda bir anda kendilerini okul yerine bir kaleyle karşı karşıya bulurlar. Durumlarına şaşıran bu iki arkadaş, olayı araştırmaya karar verir. Bu olay sırasında zindana atılan karakterlerimiz, ana karakterimizin gücünü uyandırmasıyla, “Persona” kavramıyla ve zindanda bir kediyle tanışır.
Yeni okulunda sürekli dışlanma ve nefret söylemlerine maruz kalan kahramanımız, bir gün okulda beden eğitimi öğretmenini çocukları istismar ettiğine şahit olur. Okulun ilk günü tanıştığı dostu Ryuji bile bu istismardan kaçamamış, hatta öğretmen yüzünden hayatı mahvoluş ve hayalleri elinden alınmıştır. Öğretmenini Kamoshida'nın öğrencilerini istismar etmesini engellemeye ve bu durumu artır dur demeye karar veren ana karakterimiz, Ryuji, Morgana ve sınıf arkadaşı Ann Takamaki ile birlikte hazineyi çalmak için ekip kurar. "Kalplerin Hayalet Hırsızları" adında bir vigilante grubu oluşturan bu liseli dostlarımız, kendilerine sırasıyla Joker, Skull, Mona ve Panther kod adlarını takarlar. Başarılı soygunları ve Kamoshida'nın "kalp değişimi" sonrasında güçlerini ve dünyaya getirebilecekleri değişimleri fark eden bu grubumuz, güçlerini dünyalarındaki yozlaşmış yetişkinlerin kalplerini değiştirmek için kullanmaya devam etmeye karar verir.
Mayıs'tan Eylül'e kadar, bir dizi güçlü yetişkinin kalplerini başarılı bir şekilde ifşa edip değiştirmeleriyle Hayalet Hırsızlar'ın popülaritesi artmaya başlar ve bu süreçte yeni dostlar da ekiplerine katılır. Hedefleri arasında intihalci sanatçı Ichiryusai Madarame, açgözlü suç lordu Junya Kaneshiro ve güçlü hacker grubu Medjed bulunur. Bu süreçte, polis ve yerel yetkililer, yakalanması zor Hayalet Hırsızlar'ı yakalamak için sürekli teyakkuzdadır. Savcı Sae Niijima, Hırsızlar'ı tutuklamakla görevlendirilirken, lise dedektifi Goro Akechi, Hırsızlar'ı kamuoyunda kınayarak onları "adaletsiz" olarak nitelendirir. Yetkililerin onları yakalamasını önlemek için Joker ve Hırsızlar, Tokyo'da normal lise öğrencileri kılığını sürdürerek sınavlara çalışmak ve arkadaşlarla takılmak gibi sıradan gündelik faaliyetlerde bulunurlar.
Toplumun Zincirleri ve Persona
Persona 5 Royal'in kalbinde, modern toplumun norm ve kural adı altında kurduğu sınırlamaların zincirine kırma teması yatar. Bu temayı bize Oyun, yozlaşmış otorite figürlerine ve toplumsal adaletsizliklere meydan okuyan vigilante'ler olarak hareket eden Hayalet Hırsızlar aracılığıyla işler. Edebi haydutlara ve isyancılara dayanan karakterlerimizin Personaları, bu isyan ve anarşi temasındana dayanır. Oyunun anlatısı, karakterlerin durumlarının gerçekleriyle yüzleşmelerine ve yozlaşmış toplumun onlar için koyduğu kuralları yıkarak, kendi olmalarına ve adaleti, yanı doğruyu bulmalarına teşvik eder, bu da maskelerin çıkarılmasıyla sembolize edilir. Palazolar içindeki çarpık gerçeklikler ile Hayalet Hırsızlar'ın geri yüklemeye çalıştığı gerçek gerçeklik arasındaki kontrast bu temayı vurgular.
Oyun ayrıca, toplumsal kısıtlamalardan özgürleşme arzusu ile kontrol veya kayıtsızlık cazibesi arasındaki çatışmayı da ele alır. Yaldabaoth'un insanlığı kontrol etme arzusu ve Maruki'nin dilekleri yerine getiren ancak özgür olmayan bir gerçeklik teklifi bu çatışmaların en büyük örneğidir. Hayalet Hırsızlar'ın gerçek özgürlük ve kendi seçimlerini yapma hakkı için savaşma yönündeki nihai kararları hikayemizin bir bakıma temelidir. Confidant sistemi aracılığıyla kurulan bağların ve ilişkilerin önemi oyun boyunca adeta bir ders niteliğinde Joker ve Hayalet Hırsızlar'a güç, destek ve yeni yetenekler sağlayarak kendisini gösterir. Son olarak, oyun her karakterin kimlikleriyle ve toplumsal beklentilerle nasıl mücadele ettiğini ve sonunda kendi gerçek benliklerini nasıl benimsediklerini işler, "Maskeyi çıkarma" sembolizmi ile kişinin gerçek kimliğini ortaya koyma ve özgünlüğün önemini bize gösterir.
Saraylar ve Maskeler
Personalar, karakterlerin içsel psişelerinin ve isyankar ruhlarının fiziksel tezahürleridir ve genellikle mitolojik, edebi ve tarihi figürlere dayanır. Örneğin, Joker'in Personası Arsène, Fransız edebiyatından Centilmen Hırsız Arsene Lüpen karakteridir, ve oyunda isyankar ve kurnaz doğasını yansıtan karakterimizi eder. Ryuji'nin Personası Captain Kidd, onun asi doğasını ve özgürlük arzusunu sembolize eden bir korsandır. Ann'in Personası Carmen, onun gücünü ve bağımsızlığını yansıtan bir femme fatale arketipidir.
Maskeler, bireylerin toplumsal beklentilere uymak için taktıkları cepheyi temsil eder. Bir Persona çağırırken maskeyi çıkarma eylemi, bu kısıtlamalardan kurtulmanın ve kişinin gerçek benliğini benimsemenin sembolünün harekete dökülmüş biçimidir. Hatta persona uyanışları bile, karakterlerimizin çeşitli nedenlerle toplumun onlara vurduğu zincirleri kırmaya bir metafordur. Saraylar, Metaverse'deki yozlaşmış bireylerin çarpık arzularının fiziksel tezahürleridir. Her Sarayın teması ve tasarımı, yöneticisinin özel arzu ve günahlarını yansıtır. Örneğin, Kamoshida'nın Sarayı, kale benzeri yapısı ve ezilen öğrencileri aracılığıyla onun istismarcı ve kontrolcü doğasını yansıtır. Kadife Oda ise kahramanın Persona'ları birleştirebileceği ve güçlenebileceği iç dünyasını temsil eden sınırlı bir alandır. Igor ve yardımcıları bu alemde Wildcard kullanıcısına rehber olarak hizmet eder. Son olarak, her Hayalet Hırsız'ın kişiliği ve hikayedeki rolünü yansıtan belirli bir Major Arcana tarot kartıyla bağlantısı vardır.Örneğin, yeni başlangıçları ve potansiyeli temsil eden The Fool, kahraman için seçilmiştir. Beceriyi ve becerikliliği sembolize eden The Magician, Morgana'nın rehber rolüyle, İradeyi ve kararlılığı temsil eden The Chariot, Ryuji'nin enerjik doğasına uygun bir biçimde seçilmiş bir şekilde karakterlerimizi yansıtırç
Persona 5 Royal'in anlatısı ve mekanikleri, Carl Jung'un Persona (sosyal maske) ve Gölge (bastırılmış benliğin yönleri) kavramları dahil olmak üzere Carl Jung’unteorilerine dayanmaktadır. Metaverse ve Gölgeler, kolektif bilinçdışını somutlaştırır. Oyunun anlatısı, karakterlerin içsel mücadelelerini ve Metaverse'in doğasını anlamak için bir çerçeve sağlayan Jungcu psikolojiden derinden etkilenmiştir. Hayalet Hırsızlar'ın eylemleri, insanların kalplerini değiştirmede ve toplumu reform etmede müdahalelerinin pratik sonuçlarına odaklanan pragmatik felsefeyle bağlantılıdır. Adalete yaklaşımları, soyut idealler veya yasal süreçlerden ziyade somut sonuçlara - "kalp değişimi"ne - öncelik veren pragmatiktir.
Oyun ayrıca özgürlük, seçim, sorumluluk ve görünüşte absürt veya adaletsiz bir dünyada anlam arayışı gibi varoluşsal temaları da ele almaktadır. Karakterler, toplumsal baskılar karşısında kendi kimlikleri ve yaptıkları seçimlerle mücadele ederler. Persona 5 Royal, fantastik anlatısını kullanarak gerçek dünya sorunlarını vurgulayan ve eleştiren keskin bir sosyal yorumdur aslında. Saraylar genellikle gerçek dünya sorunlarını ve toplumsal sorunları temsil eder. Son olarak, oyun gerçek dünya ile Metaverse arasındaki çizgileri bulanıklaştırarak bilişin ve algının gerçekliği şekillendirmedeki gücünü vurgular. Hatta Maruki'nin insanların arzularına göre gerçekliği değiştirme yeteneği ve Hayalet Hırsızlar'ın bu uydurulmuş dünyayı reddetmesi bu temanın bir ürünüdür.
Metaverse'den Bir Mesaj
Persona 5 Royal, adaletsizlik karşısında kayıtsız kalmak yerine harekete geçme ve statüye meydan okuma, özgünlüğün önemini ve toplumsal uyum baskısını reddetmeyi vurguluyor özetle. Herhangi bir bireyin aslında ne kadar,Lise öğrencileri bile olsa, dünyada bir fark yaratma gücüne sahip olduğuna dair bir mesaj iletir. Oyun, görünüşte mükemmel, kontrollü bir varoluş için özerkliği feda etmenin potansiyel tehlikeleriyle birlikte özgür iradenin önemini gösterir bize.
Ekranın Ötesinde Persona 5 ve Ben
Persona 5 Royal, seride benim en sevdiğim oyun olarak kalbimde yer ediniyor. Bunun en büyük sebeplerinden biri küçüklükten gelen asabi ruhuma dokunması ve ülkemizdeki siyasal çürümüşlüğe maruz kalmış olmam diyebilirim. Ekran başında, karakterlerin yozlaşmış sistem karşısındaki mücadeleleri, kendi yollarıyla adaleti getirmeye çalışmaları, beni adetan derinden etkiledi ve şu anki siyasi görüşümden tutun kişiliğimi bile şekillendirmemde büyük yardımcı oldu. Haksızlık karşısında durmanın önemi ve adaletin tek bir yolla olmaması, aynı zamanda her adalet biçiminin de sorgulanabileceğini gösterdi bana. Zincirlerimi kırdım, gözümü açtım ve dışarı atıldım. Dünyayı, küçük küçük de olsa değiştirebileceğimin adeta farkına vardım. Ve bunu yapabilmek için en büyük adımın önce kendim olmak, bağlar kurmak ve bana takılan bu maskeyi yırtmak olduğunu öğrendim.
Persona 5 Royal'in Kalıcı Mirası
Persona 5 Royal, sürükleyici hikayesi, derin temaları, zengin sembolizmi ve unutulmaz karakterleriyle oyuncuları büyülemeye devam eden bir başyapıttır. Oyunun temel mesajı, bireylerin adaletsizliğe meydan okuma, gerçek benliklerini benimseme, özgürlüğe değer verme ve olumlu değişim yaratmak için başkalarıyla güçlü bağlar kurma gücüne sahip olduklarını anlatır bize. Persona 5 Royal, sadece bir video oyunu olmanın ötesine geçerek, oyuncuları kendi yaşamları ve toplumları üzerine düşünmeye teşvik eden kalıcı bir eleştiridir. Okuduğunuz için teşekkürler gezginler.
Yorumlar
Yorum Gönder